کشف ارتباط بین قارچ‌ها و باکتریهای روده با چاقی

 6 نوامبر 2017- تحقیقات جدید نشان می‌دهد که قارچ‌های مخمر و انواع خاصی از باکتریهای  ساکن روده ممکن است سبب چاقی و همچنین بیماریهایی التهابی روده مانند بیماری کرون شوند.

 این یافته‌ها بر توضیح ارتباط رو به رشد بین سلامت روده و چاقی دلالت دارد که همراه با عدم فعالیت فیزیکی یا بی‌تحرکی به شدت بر خطر ابتلا به مشکلات متابولیکی مانند دیابت نوع 2 تأثیر می‌گذارد.

این بار، محققان دریافتند که نه تنها شواهد بیشتری وجود دارد که نشان می‌دهد یک عدم تعادل باکتریایی می‌تواند بر سلامت متابولیک تأثیر گذارد، بلکه احتمال دارد که عامل دیگری یعنی قارچ‌ها در این مسئله نقش داشته باشند. این نتایج حاصل دو مطالعه‌ی مستقل است که به رهبری دانشگاه مینه‌سوتا و گروهی از دانشمندان مرکز قارچ شناسی پزشکی در کلیولند آمریکا انجام شده‌اند.

نتایج تحقیق اول نشان داد که ارتباطی بین میکروبیوم روده و چاقی در حضور یک رژیم غذایی پرچرب وجود دارد که بخشی از ارتباط بین قارچ‌ها و میکروبها را توضیح می‌دهد. در مطالعه‌ی دوم  محققان کشف کردند که چگونه قارچ‌ها و میکروبها می‌توانند بصورت گروهی موجب بروز مشکل شوند.  یافته‌های این دو تحقیق در مجله‌ی mSphere و مجله ی  Digestive and Liver Disease منتشر شده اند. این یافته‌ها نشان می‌دهد ارتباطی بین رژیم غذایی و تغییرات در میکروبیوم همزمان با تغییراتی در انواعی از قارچ‌های ساکن در روده  وجود دارد.

درمطالعه‌ی محققان دانشگاه مینه سوتا این فرضیه بر روی موشها آزمایش شد. نتایج این تحقیق نشان داد موشهایی که با رژیم پرچرب تغذیه می‌شدند، درمقایسه با موشهایی که با غذای استاندارد تغذیه شدند دارای تعداد کمتری از نوعی مخمر بنام Saccharomyces cerevisiae و تعداد بیشتری از قارچ Candida albicans بودند.

S.cerevisiae همچنین به نام مخمر Brewer یا مخمر آبجوساز ومخمر Baker یا مخمر نانوایی شناخته می‌شود، این مخمر در تولید شراب استفاده می‌شود و به طور کلی با سلامت خوب ارتباط دارد. در حالیکه  قارچ C.albincansدر بسیاری از عفونت‌های قارچی نقش دارد.

همچنین شواهد جدیدی کشف شد که نشان می‌دهد ارتباط بین باکتریها و قارچ‌ها در پاسخ به رژیم‌های غذایی مختلف نیز تغییر می‌کند. این روابط یا تعاملات همان چیزی است که محققان تصور می‌کنند محرکی برای اضافه وزن فرد هستند، اما نتایج هنوز در مراحل بسیار ابتدایی است و نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه وجود دارد.

محققان مرکز قارچ شناسی در کلیولند، یافته‌های دیگری را به این کشفیات افزودند. آنها متوجه شدند که نشانه‌هایی از فراوانی قارچ C. tropicalisهمراه با E. coli که علت عفونت‌های باکتریایی است و باکتری Serratia marcescens که می‌تواند به سلولهای مفروش کننده ی روده آسیب وارد کند، وجود دارد.

 به گفته‌ی این گروه از محققان، باکتری باکتری Serratia marcescens ممکن است با قارچ C. tropicalis واکنش دهد و E. coli هم به آنها بپیوندد و یک جامعه‌ی میکروبی را تشکیل دهند. موشهایی که با این سه ارگانیسم آلوده شده بودند، دچار التهاب روده شدند که بخشی از علایم بیماری کرون را نشان می‌دهد.

این به این دلیل است که دیواره‌ی روده در بسیاری از نقاط تنها از یک ضخامت سلولی تشکیل شده است و بیشتر سلولهای سیستم ایمنی درست در طرف دیگر این دیواره‌ی نازک  قرار دارند. هنگامیکه  یکپارچگی دیواره‌ی روده کاهش می‌یابد، بیماریهای گوارشی مانند  سندرم روده‌ی تحرک پذیر (IBS) می‌تواند ایجاد شود.

 محققان هم اکنون درحال تحقیقات بیشتر برای بدست آوردن اطلاعاتی در مورد ارتباط بین میکروبیوم روده، چاقی و اختلالات ایمنی و همچنین نحوه‌ی حفظ تعادل خوب بین قارچها و باکتریها برای جلوگیری از چاقی، دیابت نوع 2 و سایر بیماریها هستند.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/nov/research-finds-link-between-gut-fungi,-bacteria-and-obesity-95426381.html